נוסעים שירידתם מהמטוס עוכבה לא יפוצו / עו"ד גיל נדל, קידר הללי

נוסעים שירידתם מהמטוס עוכבה לא יפוצו / עו
לאחרונה, דחה בית המשפט לתביעות קטנות בת"א תביעה של נוסעים נגד חברת התעופה ורשות שדות התעופה, ביחס לעיכוב שנגרם בירידה מהטיסה.
עובדות המקרה וטענות הצדדים:
 
לטענת הנוסעים, הם עלו על טיסת חברת ארקיע מאילת לשדה התעופה בן-גוריון. לטענתם, היציאה התאחרה ב-10 דקות והגעתה התאחרה ב-15 דקות. כמו כן, טענו כי כאשר נחת המטוס והגיע לשדה התעופה בן-גוריון, חל עיכוב בהגעת המדרגות למטוס, ובזמן זה נותרו דלתות המטוס נעולות במשך 32 דקות, ובזמן זה המזגן לא עבד.
הנוסעים טענו כי חשו מחנק ואי-נוחות. משכך, טענו הנוסעים כי הם זכאים לפיצוי הנובע הן מעוגמת הנפש וחוסר הנוחות אשר נגרמו להם והן מבזבוז הזמן אשר נגרם להם.
 
חברת התעופה ארקיע טענה כי העיכוב בהובלת המדרגות היה, כעולה מדו"ח קברניט המטוס, של 17 דקות בלבד. בנוסף, טענה כי המזגן פעל לאורך כל זמן ההמתנה. כמו כן, טענה חברת התעופה כי הטיסה יצאה באיחור של 7 דקות בלבד והגיעה באיחור של 4 דקות בלבד. עוד טענה חברת התעופה כי ככל שחרגה ממסגרת הזמן עד להגעת המדרגות, הרי שאין בכך בכדי להקים עילת תביעה נגדה הואיל ורשות שדות התעופה, שנתבעה גם היא בתביעה זו, היא זו האחראית על הובלת וחיבור המדרגות למטוס.
 
רשות שדות התעופה טענה כי לא היה כל איחור בהגעת המדרגות למטוס, ואם היה איחור, הרי מדובר בעיכוב סביר אשר אינו מהווה עילה לתביעה מאחר והובלה אווירית היא נושא מורכב ועיכוב של דקות ספורות הינו לעתים בלתי-נמנע.
 
קביעת בית המשפט:
 
בית המשפט קבע כי דו"ח הקברניט, לפיו פרק הזמן בין סגירת המנועים לבין הגעת המדרגות עמד על 17 דקות בלבד, מוחזק בעניו כדו"ח אמין הואיל יש בו תיעוד של הדברים בזמן אמת, ומאחר וכותב הדו"ח הוא נטול אינטרסים, היות והאחריות להגעת המדרגות היא של רשות שדות התעופה.
 
בית המשפט קבע כי איחור שכזה בשדה תעופה, בו פועלים כלים רבים, הוא פעוט, ולא בר-תביעה.   בית המשפט ציין גם כי אדם סביר לא היה מגיש תביעה בגין עיכוב שכזה, ולאור זאת נדחתה התביעה והנוסעים חויבו בהוצאות משפט בסך של 600 ש"ח.
 
(ת"ק (תל-אביב) 41147-05-10 שרון ואח' נ' ארקיע קווי תעופה בע"מ ואח', פסק-דין מיום 10.6.11, השופטת ביבי-ממן).
 __________________________
* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.
 
* עו"ד גיל נדל הכותב הינו עורך דין העוסק בדיני יבוא ויצוא, מסים עקיפים, דיני סחר חוץ, הובלה ושילוח בינלאומי וקנין רוחני, ומשמש כיועץ המשפטי של לשכת סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים – תל אביב.  

מאמרים נוספים בתחום:

פורום סחר חוץ ושיווק בינ"ל
המכללה העסקית באיגוד לשכות המסחר מציעה פלטפורמה אינטרנטית בנושא סחר חוץ, יבוא / יצוא ושיווק בינלאומי שבו תוכלו לשאול שאלות ולקבל עצות ממיטב המומחים.
קרא עוד
קורס סוכני מכס
סוכן מכס הינו המקצוע הבכיר ביותר בעולם הסחר הבינלאומי ותפקידו לייצג את היבואן ו/או היצואן מול המכס, משרדי ממשלה ורשויות מוסמכות נוספות. סוכן המכס רשאי לייצג את לקוחותיו רק בתנאי שהוסמך על ידי אגף המכס וקיבל רישיון מטעמו.
קרא עוד
קורס משלחים בינלאומיים
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא .
התפקיד של המשלח הבינלאומי הינו לשנע מוצרים ממדינה למדינה ולצורך העיסוק בתחום הוא מחויב ברשיון מטעם אגף המכס . המשלח הבינלאומי אינו המוביל אלא מומחה המשמש כמתווך בין בעל המטען למוביל הבינלאומי.
קרא עוד
קורס פקידי רישוי
ההתפתחות העצומה בסחר הבינלאומי בעשור האחרון הגדילה את הביקושים למקצועות המחויבים ברישיון מטעם אגף המכס והם הפכו לנדרשים יותר ויותר במיוחד עם עליית מערכת שער עולמי של רשות המסים בינואר 2018. זהו תחום מגוון , אשר פותח הזדמנויות לתעסוקה בחברות עמילות מכס , יבוא ויצוא.
קרא עוד